söndag, december 14, 2008

Veckans Fototriss: Naturligt runda former


Dubbelt runt - ett runt snäckskal med en rund öppning

Den här veckan är det dags att öppna ögonen för en viss form. Tidigare har vi avhandlat spetsigt och trekantigt, men här gången ska ni se er omkring och hitta motiv som har en rund form helt naturligt. Det ska alltså inte vara något som formats runt av mänsklig hand. Det 25:e temat i Fototriss är NATURLIGT RUNDA FORMER.

Jag lovar, om ni bara börjar leta så hittar ni massor av tänkbara motiv att fotografera, inte minst i naturen. Tre bilder ska ni visa upp och ni har på er fram till nästa söndag att delta i veckans Fototriss.

Reglerna att tänka på är naturligtvis tre:
1. I ditt inlägg ska du visa 3 bilder på veckans tema
2.
I ditt inlägg ska du länka tillbaka till Fototriss
3.
Skriv direktlänken till ditt trissinlägg i formuläret nedan

(länka inte till din bloggs startsida)

Mer info om Fototriss och direktlänkar finns här och i högerspalten.

Hälsningar
Helena på Bildbloggerian


: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Deltagare i Fototriss del 25: Naturligt runda former

1. Irrhönan
2. Samlaren
3. Bo på Ormberget
4. Jonas
5. Paulina
6. Marie
7. Proforma
8. ursula
9. Kurator Pia
10. Veronica
11. Hanna
12. Lissen
13. eva b\'s favoritbilder
14. Trebarnsmamman
15. sinneskatten
16. Anna-Carin
17. Anette
18. annette
19. Kimaneros Fotoblogg
20. Carro5344
21. Australien Ina
22. Ann på livsbloggen
23. ela
24. photogalen//jeanette
25. Zensuell
26. Megera
27. princexswe
28. Kerstin J
29. veronica-ifokus
30. Paula
31. Ane Lagerqvist
32. Camilla - Rabarbermarmelad
33. N som i Norrland
34. SysterLilli
35. Rajson
36. Sarahs Bildbloggeria
37. Var Dag ett Äventyr
38. Kin@ 2.0
39. Resenären
40. lilalili
41. Golfhustrun
42. Tankebubblor
43. millarocker
44. XRob
45. pysen73
46. solgudinna
47. TIINDRA
48. Jeanette
49. elayne
50. En Autografsamlares Värld
51. Bengavoice
52. maria_6909
53. Pialotta:-)
54. Kerstin
55. MagicMushrooms Foton
56. Baronessan
57. Karro
58. Znogges album
59. Guldlock
60. vi-fem
61. akson foto
62. Jea
63. Anna Hammar
64. marie roxbro
65. Goldiesmatte
66. Amonazon
67. Ingalill_S
68. imsy
69. Josephine
70. Hasse
71. Erik "Semlan"
72. Gunvor
73. Avsändare Margareta
74. petralin
75. Equaltonone
76. kan du blogga johanna?
77. Bokmalen
78. Zippo
79. UllaMona
80. Karin
81. Inasliv
82. Photos by Storm
83. Black Cat
84. Synne.
85. Jah Hollis
86. Mats
87. Cissi
88. marrimoster
89. Bella\'s Web
90. Overdramatic
91. Lottie
92. Fia
93. dahlarna
94. Jasmine
95. Hönsakadorran
96. Ordpilot Höga Kusten
97. klarabella
98. DULSINEA
99. Emma
100. Cecilia /Svengland
101. Ninni/fotografia
102. isis
103. Mamma Russin
104. AnnaKK
105. Christer
106. Amanda "Mou"
107. Sara - NewYearNewMe
108. Laila
109. Kadermo
110. kyrksyster
111. Fröken S
112. Jane05
113. Syster Eva
114. Freia
115. Helena/Bildbloggerian
116. Milla
117. Fröken Fröjdh & CO
118. Hurryville
119. schara
120. Petra - i ord och bild
121. WHATTHEFUCKDOTCOM
122. Susannes fotoblogg
123. Boel_L
124. Hem ljuva hem-Helena
125. Den Passionerade Trädgårdsturisten
126. Famos/Menageriet
127. FotoMolle
128. Kristina
129. ämmas fotoblogg
130. Elin, elinphoto
131. Cina
132. Matte
133. Hannas objektiv
134. Herr Nilssons Fru
135. Fundera grönt
136. Annika på Rubinara
137. Lisa
138. AmeliaWatson
139. Ave Verum
140. Emsvardag
141. Satu Knape
142. Jo
143. A\'la Foto
144. Artlover
145. DaisyAndMe
146. Mie
147. Fru_Vår
148. Fotocilla
149. Nomaden
150. Cecilia Artista
151. Ellinor
152. Amonym
153. Petra C
154. Petra
155. Ylva
156. Anna - livsfokus

Powered by... Mister Linky's Magical Widgets.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Theme of the week is: Round shape by nature
For information in english - CLICK HERE

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Andra bloggar om: , , , ,

46 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud vad det segar i natt. Då kan man inte annat än fuska lite...

Anonym sa...

Marie - Fuskar du??? Fy!

Jag gick på jakt i mitt sommaralbum till fototrissen... Men nu ska jag gå i säng och drömma om blomsterängar, blå himmel och vackra färger i naturen!

Proforma sa...

Då var mina runda former på plats :)

Anonym sa...

Kul men svårt tema! Alla andra har många vackra ljuva naturbilder i sina arkiv. Mina är enbart fyllda av storstad och skapade former. Men det löste sig! Motiven ska ju inte bara vara runda, de ska vara rätt också!
Ett problem bara, dessa utmaningar förstör min helgsömn! :-)

Anonym sa...

Det visade sig att runda former tydligt var något som jag hade fotat ett par gånger. Nu finns mina foton på plats

Anonym sa...

Japp då var mitt bidrag också på plats. Ha en skön söndag

Anonym sa...

Tyckte också att det var ett svårt temat, men sjöigeln var ju vackert.
En underbar tredje advent önskas / ela

Veronica sa...

Naturligt runda goa saker på plats!!
Välkommen in

Allt möjligt och omöjligt sa...

Har lagt in mina bilder. Ta gärna en titt :)

Anonym sa...

Har lagt in mina bilder. Ta gärna en titt :)

Bengavoice sa...

Vad är naturligt runt? Jorden? Bäret? Stenen? Trädet? Snäckan? Svaret finns hos Bengavoice!
Eller i alla fall frågan...

http://bengavoice.blogspot.com/2008/12/runt-runt-runt-i-fototriss.html

Baronessan sa...

Jösses, så här tidig har jag aldrig varit. Höll heller inte på att hitta kommentarfältet, men nu är jag här. Lycka till med "panelandet" i bloggtävlingen.

Anna Hammar sa...

Välkommen in och kolla mina favorit bilder på temat det blir djur och natur...

Amonazon sa...

Inte helt lätt att få ihop 3 NATURLIGT runda former, men nu ligger de där.
/Mona

Anonym sa...

Mitt runda bidrag är lämnat. Titta gärna in!

Anonym sa...

Äntligen klar med fotograferande och fixande med bilderna! Jag är ingen stor fotograf när det gäller naturliga runda former... arkivet var väldigt tomt =(
Men det blev en "matig" triss :-)
Verkar finnas fototrissare som missat själva temat, har jag sett! Hupp! Kanske ska läsa texten igen... jodå, verkar rätt uppfattat. Tur det ;-)
Välkommen kolla, om du har lust och hinner i julstöket.

Anonym sa...

Jag svävar iväg och ifrågasätter vad som är naturligt överhuvudtaget ;)

Anonym sa...

Här går det runt!

Anonym sa...

Intressant tema - ska bli kul att se hur andra tolkar ditt val. Hoppas att du själv mår bra och trivs med din egen växande runda naturliga form.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Mina bidrag till naturligt runda former på plats. Kändes som ett svårt tema, men när jag började bläddra bland mina bilder så fanns dom ju där...dom naturligt runda formerna!

Jah Hollis sa...

Jag har ansträngt mig så mycket jag orkar och detta är vad jag fick ihop.
Och ja, jag vet att den första bilden är suddig, men jag vill inte använda blixt på konserter.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Tack för era kommentarer och bidrag till Fototriss! Det är så kul att surfa runt och se vad ni hittat för naturligt runt.

Och Erik, jag har också märkt att några slarvar med att läsa instruktionerna och lägger upp runda motiv som definitivt inte är runda av naturen, utan är skapade av människa eller maskin... Jag tyckte jag var tydlig, men några är visst lite för ivriga att lägga upp sina bilder för att läsa vad jag skrivit.

Anonym sa...

Nu är även mitt bidrag uppe! Mycket somriga bilder blev det....

Anonym sa...

Nu har jag lagt in tre rykande färska bilder, alla tagna idag. Kul tema!

Mandy sa...

Detta är min första fototriss! Men jag hoppas alla tycker om den.

Anonym sa...

nu finns det lite runda former även på min sida! :-)

kyrksyster sa...

Det var inte helt enkelt...

Anonym sa...

Hej. Första gången för mig och jag hoppas jag gjort allt rätt nu. Amatör med kameran som jag e :)

Anonym sa...

min första fototriss är uppe!

Susanne sa...

Egentligen vill jag fotografera nytt varje gång, men det är svårt att hinna. De flesta lägger ju upp sina foton på söndagen och kollar också runt hos andra då. Lite synd, tycker jag, för är man sent ute får man nästan inga besökare alls. Och kommentarerna är ju viktiga om man vill ha feedback.

Nu blev det gamla foton, men ändå en del ganska nytagna, på frukter som väl alltid har runda former, t.o.m. bananer.

Anonym sa...

Äppelblommor, äpplen på gren och fallfrukt är mitt bidrag till veckan triss.
Boel

Anonym sa...

Har köttbullar naturligt runda former?

Molle sa...

Det kändes lite svårare denna vecka. Just genom att det skulle vara naturligt runda så var det svårare att finna bra bilder men nu är de på plats. :-)

Anonym sa...

Hej!

Det är flera bloggar som är med i Fototriss som har blogspot.com, där man inte kan skriva kommentarer (finns endast Google samt Open ID). Vore roligt om ni som har blogspot.com & inte har Namn/URL under "Välj en identitet", om ni la till det! Ni skulle garanterat få mer kommentarer då! :-)
Ha en bra dag!

Elin, Elinphoto.se sa...

Nu finns mina helt naturligt runda bilder på plats :-)!

Kram // Elin

Anonym sa...

Så var jakten på runda former färdig och publicerad för min del
Ha det gott alla
Cina

Anonym sa...

solen sken in och gjorde fotandet roligare :) nu har jag lagt in mina rundisar!

Hanna sa...

Naturligt runt på helt skilda sätt

Anonym sa...

Så nu är det upplagt :)

Anonym sa...

Hej!
Ja, nu har jag lyckats samla ihop tre bilder till veckans tema, med naturligt runda gropar i sten och berg.

Lusthuset sa...

Nu har jag lagt in mina bilder. Ha det bra.!

Marie sa...

Nu är mitt bidrag inlagt. Ha en bra vecka :-)

Anonym sa...

Sorry, jag har varit försvunnen ett tag....men nu är ja me igen!!

Anonym sa...

Detta är mitt första försök! Har nu lagt upp mina naturligt-runda-bilder. Det fick bli lite grävande i arkivet och i mobilen=)
Försökte vara med förra veckan och hade jättebra siffer bilder tycker jag men så tvär-dog datorn på lördagskvällen=(

Petra C sa...

Nu är mitt naturligt runda bidrag inlagt.

Anonym sa...

Jag vill bli nominerad till bloggpriset. Utan att skämmas skickar jag därför den här kommentaren till hela juryn. Förlåt. www.metrobloggen.se/tuffast