lördag, september 27, 2014

Fototriss del 274: Arkitektur

Välkomna till den första helgen i Fototriss sexåriga historia då omgången startar på en lördag! :) Istället för att jag först offentliggör temat på lördag morgon och sedan startar omgången vid midnatt mot söndag, startar nu den nya fototrissveckan så snart jag har publicerat temat på lördagen.

Men känn ingen stress över att behöva lägga upp era trissar snabbt, utan ta dagen eller helgen på er för att fotografera bilder för temat först och lägg sedan upp bilderna och var med i Fototriss när ni har möjlighet under helgen. Eller den kommande veckan, för ni har precis som vanligt hela veckan på er att vara med. Jag kommer testa det här upplägget ett tag framöver och hoppas att det kommer fungera bra!

VECKANS TEMA...
...är ARKITEKTUR. Vi har haft temat förut, men det var länge sen sist och jag tycker det är ett spännande ämne, så vi kör det igen. Visa helheter eller arkitektoniska detaljer.

Så är förklaras begreppet på Wikipedia: Arkitektur avser allt mänskligt byggande och formande av den fysiska miljön. Arkitektur är också läran om formgivning av i första hand byggnader. Det är emellertid ett multidisciplinärt ämnesområde som verkar mellan konst och vetenskap och även omfattar landskap, städer, interiörer, möbler och enskilda objekt.

REGLERNA
  1. Visa 3 bilder på temat i din blogg
  2. Länka till Fototriss, direkt till detta inlägg
  3. Skriv in direktlänken till ditt inlägg i formuläret nedan
Kom ihåg att ni också kan vara med i @Fototriss på Instagram! Se det som ett komplement till bloggen och där kan ni lägga upp en eller flera bilder på temat.

Hälsar Helena

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

DELTAGARE I FOTOTRISS DEL 274: ARKITEKTUR

7 kommentarer:

Åke sa...

Spännande tema :) Hoppas jag får fler komentarer än förra gången bara ;) Då fick jag endast 4:a stycken!

Axart sa...

Bra idé att lägga ut på en gång tycker jag, blir ett lugnare tempo på inläggen, de kommer in mer eftersom och man behöver inte vänta på tolvslaget.
AX

Anneli - A'la Foto sa...

Är det av någon speciell anledning du ändrar ett vinnande och fungerande tillvägagångssätt? Jag blir nyfiken då jag tycker det har varit jättebra att ha det som vi haft det!

Anni sa...

Egentligen är väl skillnaden bara att Fototriss bytt dag från söndag till lördag? Jag känner mig lite bakåtsträvande när jag tycker att den första modellen var bäst, med temasläpp och möjlighet att lägga in bilder vid midnatt på söndagen.
Men det kanske är få fototeman på lördagar?

Freja sa...

Nya upplägget funkar perfekt för mig, jag lägger ändå helst in på söndag eller måndag när jag fått fundera lite, så det ändrar inget för mig!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

@anneli och @Anni:
Anledningen till att jag ändrar upplägget lite grand, är att jag tycker det blivit aningens osmidigt att jag först publicerar temat och sedan dröjer nästan ett dygn med att låta deltagarna börja vara med. Jag tycker att det känns bättre att starta omgången i samband med att jag offentliggör temat och låta alla få välja själva när de vill lägga upp sina bidrag. Vill man fortsätta med att delta på söndagar kan man göra det, men nu finns även möjligheten för alla som fotograferar sina bilder för temat på lördagen att lägga upp sina bilder då, istället för att behöva vänta till nästa dag. Dessutom startar redan Fototriss på lördagar på Instagram, så det blir bara naturligt att göra på samma sätt i bloggen.

Angående Annis fråga om andra teman på lördagar, så är mitt svar att det har jag ingen koll på. Att jag ändrar startdag har inget alls med andra fotoutmaningar att göra, det är inget jag kollat upp utan det handlar bara om att jag länge tänkt släppa den här grejen med start vid midnatt och inte ha kvar några såna begränsningar kring när man kan börja länka till sina bilder.

Det är bra med förändring tycker jag och jag hoppas den här lilla förändringen är positiv för Fototriss! :)

Monica o Jacob sa...

Detta passar oss som inte är nattugglor perfekt, jag är nöjd :-)