torsdag, april 19, 2012

Vinnarna


Ikväll avslutades omröstningen i tävlingen på tema fyrkantig och resultatet visar vilka tre fototrissar som ni gillade mest och som ska belönas med ett pris. Vi har dock en vinnare som gillades av flest och högst upp på prispallen står...


Grattis, du har vunnit ett presentkort värt 1.000 kr hos Coolstuff!

Klicka på bilden här ovan för att se hela hans vinnartriss med kvadratiska små fotokonstverk.

Andra pris går till LissenTo
Tredje pris går till Fröken Lindvall

Grattis, ni har vunnit presentkort värt 500 kr resp. 300 kr.

För att se hela slutresultatet kan ni gå till omröstningsinlägget där en lista finns.

: : : : :  : : : : :  : : : : :  : : : : :  : : : : :  : : : : :  : : : : :  : : : : : 

Jag har sett att det varit en liten diskussion om finalisturvalet, vilket det tyvärr nästan alltid blir och det är tråkigt för de duktiga fototrissare som kommit till final. Det finns alltid någon som blir besviken och det är ju spelets gång när det handlar om tävling - alla kan inte vinna, bara åtta stycken går till final, alla andra får se sig besegrade. Därmed inte sagt att alla övriga inte hade bra trissar - tvärtom! Det är alltid väldigt svårt att bara välja åtta stycken av 100-150 bidrag, jag har jämt en gäng till kvalificerade bidrag som jag väljer fram och tillbaka mellan innan jag slutligen sållat bort så att jag bara har finalisterna kvar. Det är ofta små, små marginaler som avgör vem som väljs bort.

Men det man får ha i åtanke är att vi alla ser på ett foto på olika sätt och tilltalas av olika bilder. En bild eller triss som jag fascineras av och tycker är strålande bra, kanske en annan inte tycker är så speciell. Om alla deltagare skulle få välja ut sina åtta finalister, kan jag nästan garantera att vi inte skulle få två helt likadana startfält. Det finns ofta några bidrag som står ut och som skulle väljas av många, men sen skulle det säkert finnas lika många urval som det fanns deltagare. 

Så snälla tänk på detta innan ni ni ifrågasätter urvalet allt för mycket - oavsett om det är jag själv eller en gästdomare som valt ut finalisterna så är det de trissar man PERSONLIGEN har fastnat mest för som får gå till final. Jag har mina åsikter om vad som är en bra fototriss och väljer finalister utifrån det, men för att det inte alltid ska bli samma typ av bilder bjuder jag gärna in gästdomare och de lägger alltid ner ett stort jobb på att gå igenom varenda bidrag och välja ut sina favoriter, vilket jag är djupt tacksam för!

Men nog om detta nu - Fototriss ska ju vara kul och inspirerande och tävlingarna ser jag som en bonus till er, det är inte på blodigt allvar. Så gå nu in och gratulera de värdiga vinnarna och säg ett stort grattis! :)

På söndag blir det uppehåll eftersom jag är bortrest, men välkomna igen den 29 april.

Hälsningar



29 kommentarer:

Veronica sa...

Grattis till vinnarna!

©jacglenphoto sa...

Jag säger tack - ett stort sådant med guldkant eftersom man ser hur jämnt det var i fördelningen på röster.
Med tanke på kvaliten på trissarna blir jag ännu gladare eftersom detta verkligen inte var väntat , så ett stort stort tack från min sida.

Linnea sa...

Helt rätt Helena! Det måste vara hur svårt som helst!
Tycker du gör ett strålande jobb!

Menade inte så som det blev bara det är det är svårt!

Annemor sa...

Ha det godt og så ser jeg frem til den 29.

Tinezza sa...

Herregud, snälla nån !!! Jag har nu läst en hel del kommentarer om trissfoton i tävlingen. Vi är väl vuxna människor !!! Att oja sig om vilka bilder som går till final. Nej viktigare saker finns det att oja sig över. Alla trissar har sin tjusning och jag har själv svårt att välja ut t.ex 8 favoriter. Nej heder åt er som lägger ner massor med tid på att göra fototrissen som ett kul nöje.

BP sa...

Grattis till vinnaren, som definitivt hade det mest annorlunda och "eget" tolkade bidrag.
Såg Linnéas kommentar i föregående inlägg, där hon föreslog slumpgenerator. Det körde du ju med några gånger 2010 och 2011 tror jagdet var.
Idén är alldeles utmärkt tycker jag som tack vara Mr Slump t o m vunnit en triss en gång.
Å med Mr Slump då och då så slipper du den mycket orättvissa kritiken också. Både du och gästdomaren gör ett fantastiskt jobb och lägger ner så mycket tid på det.

Kerstin: sa...

Jag tycker att både du och gästdomarna gör ett fantastiskt arbete. Jag brukar ibland roa mej med att välja ut några favorittrissar för egen del och det är ju näst intill omöjligt. Alla bidrag är verkligen bra på sitt sätt och det är SÅ kul att se allas tolkningar.

Anonym sa...

Tror inte det behövs ett tema, utan man kan bara köra tre bilder var gång, eller?

Annie sa...

Jag har all respekt för det och har aldrig ifrågasatt din eller gästdomarnas smak - däremot reglerna. Jag vill inte tävla i fototriss längre och brukar strunta i dem när det är tävlingsdags, för jag blev så stött den gången en deltagare pålacerade sig med en bild hon fotograferat av en annan bild och sedan beskurit bort bakgrunden. I ett sådant fall anser jag att det inte är hon som tagit innehåller i bilden. En beskuren bild på en bild känns tycker jag som plagiat. Som att ladda upp bilder från googel och kalla dem sina för att man printscreenat den, typ.

Sedan inte sagt att man inte FÅR fotografera fotografier, men då anser jag att man i alla fall ska se någonting annat än fotografiet (om den ingår i ett kollage, i en speciell ram, på en byrå, tillsammans med många fotografier som i sin tur bildar en annan bild).

Jag tycker att det var konstigt att den personen gick till final, för jag anser inte det OK. I övriga fall har jag ingenting att klaga på när det gäller era bdömningar. Ni är duktiga, och smaken är ju olika. Självfallet.

Ha en trevlig dag!

Axart sa...

Nämen, jag blir lite förvånad. Jag brukar varje vecka försöka tänja ordet vi ska tolka så långt jag kan.

Lite av tjusningen i det hela,fantasin är det som sätter gränsen.

Ha det fint alla trissare och du gör ett fantastiskt jobb som kör fototriss vecka efter vecka.

Tack/AX

Axart sa...

Nämen, jag blir lite förvånad. Jag brukar varje vecka försöka tänja ordet vi ska tolka så långt jag kan.

Lite av tjusningen i det hela,fantasin är det som sätter gränsen.

Ha det fint alla trissare och du gör ett fantastiskt jobb som kör fototriss vecka efter vecka.

Tack/AX

Misswhatsit sa...

Vill gratta vinnaren och alla finalisterna! Gillar fototrissen för det är alltid roligt att se hur olika man kan tolka samma tema.
Ha en trevlig ledighet Helena. Jag laddar kamerabatterierna till nästa vecka:)

Veronica sa...

Tack kära ni för era positiva kommentarer över fototrissen. Blev faktiskt väldigt ledsen i hjärtat när jag läste om hur vissa tyckte jag hade bedömt. Jag vill ju inte göra någon så pass ledsen som vissa nu blev. Inte sänka folks självkänsla =( Kram på er där ute så ses vi nästa fototriss!

Anonym sa...

Men alltså - om du tycker om viss typ av bilder, så är det inte lätt för oss andra som inte faller in i "din" smak! Det tycker jag är tråkigt...

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Men alltså du Anonyma, läs gärna igenom vad jag skrivit innan du kommenterar. Du missade uppenbarligen min text om vikten av att jag bjuder in gästdomare. Och jag föredrar att veta vem jag kommunicerar med så glöm inte bort att skriva vem du är nästa gång.

Och tack för alla snälla och uppmuntande kommentarer! Jag är tacksam att även ni gör era röster hörda, så att jag vet att inte alla är missnöjda med upplägget. Jag hoppas många är laddade för en ny Fototriss nästa söndag, för då lovar jag att jag är tillbaka! :)

Kicki sa...

Ehh, nu har jag läst massa ris och ros! Jag hoppas alltid att jag ska komma i final, precis som jag hoppas att jag ska vinna på en lott! Tolkningarna är ju olika och man väljer själv om man vill vara med! Grattis till alla!

larsfotografier sa...

Helt klart fanns det många bra trisser i omgången. Vinnaren hade de klart bästa fotografierna, men skulle passat i en triss med temat "cirklar" eller liknande. Ramen var kvadratisk vilket många menar ÄR fyrkantigt. Det finns många andra fyrkanter i form av rektangel, romb, romboid m. fl. som alltså också är fyrkantigt. Vill inte förringa vinnaren äran, men jag såg inte innehållet fyrkant i bildernas innehåll.

Önskar er alla en trevlig helg.

B i r g i t t a sa...

Stort grattis till vinnarna!
Själv har jag missat diskussionen om urvalet och visst är det så att man ser på bilderna på olika sätt. Helt OK att du väljer och bestämmer i ditt tema - Absolut!
Ha det bra Helena!
Än en gång grattis till både vinnare och utvalda!

Rantamor sa...

Japp GRATTIS alla vinnare av trissen, klart att vi alla vill vinna när man är med i en tävling, annars skulle man ju inte delta.
Och jag kan verkligen förstå att det inte är lätt att vara gästdomare...inte ett dugg avundsjuk på Veronica, bara att gå igenom alla bidrag och komma ihåg vilka dom var och hur bra...
och ingen lägger väl upp sin triss och inte tycker att den är bra...
men kanske inte bäst dådå...
Söndagstrissen har ju varit en favorit sen jag började blogga...
Äh...bara att bita ihop och fortsätta...men lessen måste man ju få bli...

Men klart jag gratulerar alla finalister och dom tre vinnarna...
och allra helst Veronica som fick åka på mellofesten...

Tjingelingen...

kaxi sa...

Jag tycker det är skitkul med triss och min blogg innehåller i stort sett bara trissinlägg. Mina lördagar (när jag inte jobbar) går till stor del ut på att leta objekt till veckans uppdrag (alltid nytagna bilder för det är en stor del i utmaningen). Det blir jag och hunden i skogen. Och kameran. Jag försöker ofta tänka en sväng extra och hitta på något fyndigt. Mina bilder platsar aldrig för att hamna i final när det kommer till tävling. Jo! en gång men då var det slumpgeneratorn:) OK att det är tävling men det är ff lek och man får ta det för en rolig grej. När det kommer till röstning så gäller det också att ha många kompisar som röstar. Men tusen tack för fototriss!!! :)

Rantamor sa...

En sak måste jag få tillägga...
skulle aldrig lägga in en kommentar som jag inte står för...
så anonymt är fegt...
mycket fegt...

Rantamor som ibland säger mera än hon tänkt sig...men aldrig anonymt...

©jacglenphoto sa...

Oavsett vad temat var så blev mitt bidrag vald till de åtta sista , min tolkning låg i beskärningen - helt rätt , vilket jag också skrev - trissen handlar om att tolka , jag har inte inte således valt mig själv till final - jag har heller inte röstat mig till vinst ...

Vid tidigare tävlingar där jag inte har vunnit eller kommit med har jag definitivt inte ifrågasatt domarnas val - bilder och tolkningar är subjektiva och det finns faktiskt viktigare saker än runt eller fyrkantigt ...

Jag får väl sluta trissa så slipper ni ha ångest ni som har det - till anonym: Lär dig läsa!
Urskta men jag blir faktiskt irriterad när nivån är så låg .. förtar tyvärr hela vinsten så den kan ärligt talat kvitta just nu - .. så tack så mycket!

Anita A sa...

Fototriss är en lek, inte blodigt allvar, inte ens om det är priser med i leken ibland!

Det roliga med Fototriss tycker jag är att försöka hitta motiv till veckans utmaning, svårt nog ibland. Förhoppningsvis utvecklar man sitt bildsinne med tiden.

Anonym sa...

Tycker att det är jättebra jobb av Helena och gästdomarna som lägger ner mycket jobb med Fototrissen. Tråkigt när det blir negativa kommentarer. ALLA människor ser ju olika på saker och ting. Varför inte låta den här fototrissen vara rolig och ta fram det positiva och roliga i fotograferandet som vi alla tycker det är. GRATTIS till de värdiga vinnarna!!

Anonym sa...

Tycker att det är jättebra jobb av Helena och gästdomarna som lägger ner mycket jobb med Fototrissen. Tråkigt när det blir negativa kommentarer. ALLA människor ser ju olika på saker och ting. Varför inte låta den här fototrissen vara rolig och ta fram det positiva och roliga i fotograferandet som vi alla tycker det är. GRATTIS till de värdiga vinnarna!!

Monsar - låna direkt från sa...

Hvor er det fedt :) TIllykke til vinderne - jeg kunne godt bruge et gavekort til coolstuff, så jeg vil deltage næste gang.

Pysselfarmor sa...

Men OJ! Nu har jag suttit här och läst och läst..?? skulle bara se om temat kommit ut redan...

Fattar ingenting av denna diskussion...

Hur som tycker jag det märkligaste är att någon kommenterat med Anonym...det är väl ingen som brukar delta i Fototrissen som heter Anonym ;-))

ja ja då kommer jag tillbaka i morgon då!

Anni sa...

Jag säger som Pysselfarmor - jisses!

Att folk kan bli så sura? Att man inte vågar stå för sitt namn trots att man lämnar så mycket spår efter sig på nätet? Du som är anonym är lättfunnen om Helena så skulle vilja.

Jag tycker att det är suveränt att Helena jobbar med Fototriss och kan arrangera så fina tävlingar så ofta! Bra med gästdomare, bra med Helenas egna val, bra med slumpgenerator. Denna gång hade Veronica gjort sitt urval, en annan gång är det någon annan. Denna gång röstades Jacglen till vinnare, en annan gång blir det någon annan.

Jag tänker minsann fortsätta fototrissa och delta i tävlingar och glädjas åt alla andras fina bidrag!

LissenTo sa...

Jag säger som flera andra jisses och lite ledsen och förundrad blir jag.

På lördagen brukar jag läsa vad temat handlar om och det är det som är det roliga. Hur ska jag tolka utmaningen och vart ska jag ta lördagspromenaden för att hitta den
Sedan på söndagen få se andras härliga tolkningar som kan vara så totalt olik min.

Se den makalösa fantasin som finns hos människor runt Sverige.

Det är väl det går ut på att vi har ett forum där vi möts, vi fotointresserade. Tack till dej Helenena, som ordnar det och du måste lägga ner otroligt mycket jobb :-).

& du Veronica, du valde dina bidrag utifrån, ditt hjärta och din stora fotokunskap.

En tävling är alltid subjektiv
och den här tävlingen är på lek.

Låt det fortsätta att vara så.
Att dom snälla goa kommentarerna fortsätter flöda.

Ha en fin lördag.
Nu ska jag ut och leta bilder till helgens tema.

Lissen